A motorolaj összetétele a használat során folyamatosan változik, mivel különféle szennyeződések és anyagok keveredhetnek bele. Például, ha üzemanyag kerül a kenőanyagba, annak viszkozitása csökkenhet, ami problémákat okozhat. Ezáltal nem tud megfelelő olajfilm-réteg képződni, így a motor kenést igénylő alkatrészei nem kapják meg a szükséges védelmet. Mivel fémek érintkeznek egymással, a kenési hiányosságok miatt ezek az alkatrészek gyorsabban kopnak.
A motorolajba kerülő üzemanyag problematikája kapcsán itt tájékozódhat bővebben! Ahogy sokan tudják, a motor egyik alapvető része a henger és a dugattyú, amelyek közül a dugattyúkat dugattyúgyűrűk látják el. Ezek biztosítják a tömítést a forgattyús ház és az égéstér között. Azonban, ha az égéstérben lévő üzemanyag-keverék nem gyullad meg megfelelően, vagy ha a dugattyúgyűrűk elhasználódnak, és nem biztosítják a megfelelő kenést, az üzemanyag lefolyhat az olajteknőbe. Fontos azonban megemlíteni, hogy egy minimális mennyiségű üzemanyag mindig kerül a motorolajba, különösen indításkor vagy hideg üzemállapotban. Ez nem okozhat problémát, ha betartjuk az olajcsere intervallumokat. A kenőanyagban a 2%-nál kisebb üzemanyag-arány még nem jelent gondot. Az említett tömítési problémák, mint a szivárgás, illetve a gyenge égési hatásfok mellett, a befecskendező rendszerek hibái is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy üzemanyag kerül a motorolajba.
Ahogy már korábban említettük, az üzemanyag motorolajba való bekerülése súlyos problémákat okozhat, mivel a kenőanyag viszkozitása csökken. Ennek következtében nem képes biztosítani a megfelelő kenést, így az olajfilmképződő képessége is gyengül. Ha a fémfelületek közvetlenül érintkeznek egymással, a motor alkatrészei sokkal gyorsabban elkopnak. Különösen azokon a pontokon, ahol nagy terhelés éri, mint például a főtengelynél és a csapágyaknál, a kenőanyag már nem tudja ellátni feladatát. A dízelmotorok esetében pedig még komolyabb gondokat okozhat, például hideg időben viasz képződhet az üzemanyagban, ami csökkentheti az olajnyomást indításkor.